golden girl

golden girl

torsdag 15 oktober 2015

Symbolism and decadence, exhibition at Prince Eugen´s Waldemarsudde





Väinö Blomstedt
Francesca, 1897  (beskuren)



The current exhibition at Prince Eugen´s Waldemarsudde is called 
Symbolism and decadence. The exhibition consists of
over 200 pieces of art; paintings, sculpture, drawings and crafts from public and private collections by well known artists, among others prince Eugene, Richard Bergh, August Strindberg, Hanna Pauli, Paul Gauguin, Eugène Carrier, Edvard Much, Akseli Gallen-Kallela. 
I went wild with my camera to such an extent that the museum guard had to rebuke me twice for being inside the cordons when leaning over to come close enough to get satisfactory image quality.

By the way, symbolism I understand, but why
decadence?? I didn´t see anything that I considered decadent at the exhibition. So I looked up the word decadence in an English dictionary and it had 26 synonyms! Corruption, decay, degeneration, dissolution, downfall, regression and lasciviousness...Well, I get it. It´s

not sex, drugs and rock´n´roll decadence. It´s about death. Decay.



Akseli Gallen-Kallela

Guardian angels (Ravens), 1888



Vilhelms Purvitis
Winter, about 1908




Oskar Bergman
Offerlunden (sacrificial grove) II 1905




Tyra Kleen
Copy of a painting by Puvis de Chavannes , 1897 
Le Pauvre pécheur, 1881





Beda Stjernschantz
Överallt en röst oss bjuder...1895



Ivar Arosenius
Self-portrait with bleeding heart, 1902




Agnes de Frumerie
Immaculata, 1897




John Bauer
The harp player, 1903




Janis Rozentals
Döden (the death), 1897


Hanna Pauli
The Princess, 1896




Johan Valters
Birch grove, 1903


Gustaf Fjaestad
The riddle of life, 1919


Here are some symbolic and decadent art that I made in the 80´s and 90´s.


Erica Hedberg
Hope deferred maketh the heart sick, but when the desire cometh it is a tree of life
(Proverbs 13:12)
Pencil on paper, 1989






Erica Hedberg
Without title, 1989


Erica Hedberg
Without title, 1991 (detail)







Erica Karlsson
After the moonlight party, we went to bed, my shadow and me, 1993





Erica Hedberg
Discover America, work as an au-pair, 1981



Erica Hedberg
Decadent Christmas Cat, 1982 (detail)








9 kommentarer:

  1. Vet inte om det här kommer 2 ggr - det försvann men måste bra säga att musiebilderna var bde vackra och intressanta - men DINA bilder! En del kommer jag ihåg men t.ex. trädet är otroligt. Viken gåva du har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära mor. Jag har äntligen hittat mitt kall här på jorden.

      Radera
  2. Intressant, du har en gåva, fast troligen flera 😂

    SvaraRadera
  3. Åh va jag ser fram emot att följa din fortsatta skapargärning!

    SvaraRadera
  4. Museikonsten är mycket intressant men vad som verkligen tog tag i mig var dina bilder. Både det som jag tolkar som symbolism men också din skicklighet att gestalta. Jag är imponerad! Verkligen. Väntar ivrigt på fortsättningen.

    SvaraRadera
  5. Mycket fin och intressant konst du delar med dig av, Erica. Och - som jag sagt så många gånger - du är själv väldigt begåvad. Jag minns till exempel mycket väl det symboliska trädet som du visade mig för många år sedan. Fantastiskt! Ett utmärkt blogginlägg. Kram

    SvaraRadera